Minulle paljasjalkaisena oululaisena kehtaaminen on sama kuin jos uskaltaisin ja rohkenisin. Tai että jos pyydän jotakuta toista tekemään jotain niin kysyn ”kehtaisitko tuoda minulle samalla kahvia”. Itse koen sanan pääosin positiivisena. Joskus olen törmännyt tilanteeseen, jossa kehtaamiseni otettiin merkkinä laiskuudesta, jonka vuoksi tämä alkusäestys asialle.

Meillä täällä pohjoisessa ei olla vielä ehkä niin hyviä ja avoimia sosiaalisen median käyttäjiä yrityksissä. Harjoittelemme ja pääsemme pian jyvälle, osa osaa käyttää somea jo oikeinkin hyvin esimerkiksi yrityksensä markkinointiin ja myynnin edistämiseen aloilla, joihin siihen on jo totuttu. Me tilitoimistoalana ollaan tässä vielä oppipoikia. Täytyy sanoa, että tilitoimistoala on muutenkin aika kaukana nykyaikaisuudesta moneltakin osin, jos mietitään pelkästään markkinointia. Me yrittäjinä Pasin kanssa olemme alusta asti olleet paljon esillä niin perinteisessä mediassa, tapahtumissa kuin somessakin. Someviestintää on niin helppo hyödyntää ja levittää asiakaskunnalle. Väittäisin, että meille on tullut useampiakin asiakkaita somen avulla.

PasijaHanna

Meillä oli alkuvuodesta rekrytointitarpeita ja keksin, että teen kotitekoisen, nopean ja helposti lähestyttävän rekryvideon. Perinteiset työnhakuilmoitukset kun tuppaavat menemään moneltakin ohi. Istahdin Haukiputaalla tuolille toimistokoira sylissäni, kun kirjanpitäjä Virve videoi hienon videon. Aikaa tähän meni alle 10 minuuttia, ottoja otimme muutamia ja lopputulos oli meistä vähintäänkin kelvollinen. Ennen kaikkea video oli meidän näköinen ja toivoin sen viestittävän myös tietynlaista rentoutta. Videolla lupasin haastatella kaikki jotka lähettävät videohakemuksen. Arvaatteko kuinka monta hakemusta sain? Niitä tuli pyöreät nolla. Videota oli katsottu eri some kanavissa; facebook, instagram ja linkedIn noin 10 000 kertaa. Jotkut työnhakijat olivat kirjoittaneet hakemukseen, että tällä kertaa minulla ei ollut mahdollisuutta lähettää videohakemusta. Tämä kertoi minulle, että video on siis nähty myös potentiaalisten työnhakijoiden joukossa.

Tämä on iso osa kehtaamista. Jos panoksena on työpaikka niin miksei meiltä löydy sitä pientä heittäytymiskykyä videoida ihan vaikka lyhyt kännykkävideo ”Moi olen oululainen kirjanpitäjä Hanna. En ole aikaisemmin tehnyt videohakemusta, mutta nyt yritän ja mahtava päästä teille haastatteluun!”.

Tilasimme alkuvuodesta uusia käyntikortteja, jotka meidän assistentti Riitta suunnitteli. Tiedän että Riitta seuraa paljon eri yrityksien markkinointia ja hän on ajan tasalla hallitsevista trendeistä. Riitta olikin suunnitellut meille kuvalliset käyntikortit. Aluksi tuntui, että no eihän sitä kehtaa omaa naamaa jaella kaikille. Sitten kun ajatteli asiaa enemmän niin tosiaan sitä naamaa pitää jakaa! Tapahtumien jälkeen taskut on täynnä käyntikortteja, joiden nimiä ja titteleitä et yhdistä keneenkään. No me heitimme kehtaamiseen sivuun ja tilasimme kortit.

Olen pyrkinyt videoimaan ja ideoimaan meidän someen ja markkinointiin tasaisesti sisältöä. Aihesisältöä on helpohkoa tuottaa itse tai jakaa esim. taloushallintoliiton tai verottajan uutisia. Viimeisimmän uutiset ei perinteisesti lopu… mutta mitä meidän seuraajat ja asiakkaat haluavat nähdä mieluummin, verottajan tekstiä vai meidän elävää elämää tilitoimistosta? Itse kallistun viimeisimmän puoleen.

Nyt kevään tullen haastan jokaisen yrittäjän kehtaamaan ja laittamaan itsensä peliin! Kun teet seuraavaa lounaslistaa tai työpaikkailmoitusta niin mitä, jos tekisit sen someen vaikkapa videon avulla?

hanna_haanpkinn2.jpg

Hanna Kinnunen

Kehitysjohtaja