Joka kolmas yrittäjä on myymässä yrityksensä viiden vuoden sisällä. Käytännössä liki 100 000 yritystä on myynnissä, joista vain osa löytää ostajan.

Tilanne on tulevaisuuden kannalta merkittävä, sillä myynnissä on suomalaista kansallisomaisuutta pk-sektorilla, joka työllistää reilusti yli 60 % yksityisistä työpaikoista. Samaan aikaan yrityksiä perustetaan ennätysmääriä, mutta lähes yhtä paljon kuolee. Nettolisäys on pieni vuosittain.

Uudesta yrityksestä on paljon pitempi matka työllistäjäksi kuin jo toimivasta yrityksestä. Siksi minun on joskus vaikea ymmärtää kaikkea start-up-pöhinää, vaikka sitäkin tarvitaan. Se on selkeästi nostanut yrittämisen kiinnostavuutta nuorempien ikäluokkien keskuudessa. En toki ole unohtanut, että itsekin aloitin yrittämisen aikoinaan aivan tyhjästä. Silloin ei ollut nykyisenkaltaista pöhinää ja Slushia, saatikka pitchausta avannosta, mutta oli paljon rohkeutta, riskinottohalua ja tietenkin lainaa.

Nykyään myynnissä olevasta yrityksestä kerrotaan paljon avoimemmin kuin ennen. Aiemmin pelättiin, että asiakkaat lähtevät, vaikka omistajanvaihdos on useimmille yrityksille kuin uudestisyntymä. Yritys kasvaa ja kehittyy, kun uudella yrittäjällä on valoa, virtaa ja energiaa niin kuin Danny-showssa aikoinaan!

Olen avustanut yrittäjiä lukuisissa yrityskaupoissa ja kaikkia myyjiä yhdistää muutama tekijä. He haaveilevat, että heidän elämäntyötään jatkaisi joku. Kovan työn vastapainoksi halutaan myös vapaa-aikaa, vaikka yrittäminen on antanut valtavasti sisältöä elämään. Kenties joskus saisi sen veneenkin – tai asuntoauton.

pasi_kinnunen.jpg

Pasi Kinnunen

Toimitusjohtaja